مقالات

تفاوت access point با مودم

تفاوت access point با مودم، در دنیای امروز، اتصال به اینترنت به یک ضرورت برای استفاده شخصی و حرفه ای تبدیل شده است. با این حال، با وجود در دسترس بودن دستگاه ها و فناوری های متعدد، درک اجزای مختلف تشکیل دهنده یک شبکه می تواند یک چالش باشد. در این میان، دو مورد از رایج ترین وسایلی که برای اتصال به اینترنت استفاده می شود، اکسس پوینت ها و مودم ها هستند که اگرچه در نگاه اول شبیه به هم هستند، اما اهداف متفاوتی دارند و ویژگی های متفاوتی دارند. به همین دلیل توضیح می دهیم که اکسس پوینت چیست و چه کاربردهایی دارد و در مورد تفاوت آن با مودم صحبت می کنیم.

اکسس پوینت چیست و انواع آن

تفاوت access point با مودم، نقطه دسترسی (Access Point) دستگاهی در بستر شبکه است و یکی از تجهیزات شبکه فعال است که به سایر دستگاه های بی سیم اجازه می دهد تا به یک شبکه سیمی متصل شوند. اکسس پوینت در واقع به عنوان پل بین شبکه های سیمی و بی سیم عمل می کند و به تجهیزات بی سیم اجازه می دهد تا به دستگاه های موجود در شبکه سیمی متصل شوند و با آنها ارتباط برقرار کنند. نقطه دسترسی می تواند 60 اتصال همزمان را فراهم کند. با نصب یک اکسس پوینت در دفتر کار، کارمندان می توانند به راحتی از یک اتاق به اتاق دیگر بدون قطع اتصال شبکه حرکت کنند.

در تصویر تفاوت access point با مودم با رنگ های مختلف مشاهده مینمایید

در تصویر تفاوت access point با مودم با رنگ های مختلف مشاهده مینمایید

با حرکت کاربران در ساختمان، دستگاه آنها از یک نقطه دسترسی به نقطه دیگر سوئیچ می شود و این بار ارتباط قطع نمی شود، حتی کاربران متوجه این سوئیچ ها نمی شوند. نقاط دسترسی یک گیرنده رادیویی دارند که دستگاه های بی سیم را قادر می سازد تا سیگنال ها را به هم متصل کرده و ارسال کنند. آنها شبکه ای به نام SSID (شناسه مجموعه سرویس) را پخش می کنند که دستگاه های بی سیم می توانند شناسایی و به آن متصل شوند. نقاط دسترسی برای گسترش دامنه شبکه های سیمی استفاده می شود تا دستگاه های بی سیم بتوانند از راه دور به یکدیگر متصل شوند.

اکسس پوینت در انواع مختلفی ساخته می شوند. تجاری یا شرکتی: نقاط دسترسی تجاری که کاربران زیادی دارند مانند هتل ها، سوپرمارکت ها، رستوران ها و غیره. اکسس پوینت شرکتی برای سازمان ها و شرکت های بزرگی که نیاز به امنیت بالایی دارند مناسب است. برای این قسمت می توان از اکسس پوینت تجاری نیز استفاده کرد. اکسس پوینت دیواری یا سقفی: به اکسس پوینت دیواری، اکسس پوینت پنل نیز گفته می شود، داخل دیوار نصب می شود، ظاهری فشرده دارد و سرعت انتقال از 150 مگابیت بر ثانیه تا 300 مگابیت بر ثانیه را پوشش می دهد. اکسس پوینت سقفی مستقیما بر روی سقف یا دیوار نصب می شود، می تواند تک فرکانس یا دو فرکانس باشد، از نظر ظاهری انواع مختلفی دارد، فرکانس بالاتری نسبت به اکسس پوینت دیواری دارد.

اکسس پوینت تک فرکانس و دو فرکانس: نقاط دسترسی تک فرکانس معمولاً به نقاط دسترسی Wi-Fi گفته می شود که از 2.4G پشتیبانی می کنند، سرعت انتقال آن بین 150 مگابیت بر ثانیه تا 450 مگابیت در ثانیه است، اما توانایی ضد تداخل آن ضعیف است. نقطه دسترسی دو فرکانس که از دو فرکانس 2.4G و 5.8G به طور همزمان پشتیبانی می کند. اندازه آن بزرگتر است و سرعت انتقال بالاتری دارد. اکسس پوینت داخلی و خارجی: اکسس پوینت های بیرونی در برابر شرایط آب و هوایی سخت، دمای بالا، دمای بسیار پایین، رطوبت و سایر شرایط سخت مقاوم بوده و طول عمر بیشتری دارند. آنها همچنین به سیگنال قوی تری نیاز دارند. نقاط دسترسی داخلی که در داخل فضا استفاده می شوند به این موارد نیاز ندارند.

اکسس پوینت مستقل و کنترل کننده: نقاط دسترسی مستقل اغلب در خانه ها و شبکه های کوچک استفاده می شوند و می توانند دسترسی، احراز هویت، ترجمه آدرس و فایروال را پیاده سازی کنند. نقاط دسترسی مبتنی بر کنترلر دارای پیکربندی، رمزگذاری، به روز رسانی و تنظیمات خط مشی و مدیریت متمرکز هستند. این نوع اکسس پوینت برای استقرار در مقیاس بزرگ استفاده می شود. نقاط دسترسی فرکانس های مختلفی را بر اساس استانداردهای شبکه ارائه می دهند. سیستم‌ های مبتنی بر شبکه مش: یک شبکه مش شامل چندین نقطه دسترسی است که با یکدیگر تعامل دارند تا یک شبکه بی سیم یکپارچه ایجاد کنند. آنها در مناطق بزرگ مانند ساختمان های چند طبقه یا فضاهای باز گسترده که پوشش یک نقطه دسترسی منفرد ممکن است کافی نباشد استفاده می شود.

در تصویر تفاوت access point با مودم را مشاهده میکنید

در تصویر تفاوت access point با مودم را مشاهده میکنید

مودم چیست و انواع آن

تفاوت access point با مودم، مودم یکی از راه های ورود به دنیای اینترنت است، این دستگاه سخت افزاری است که وظیفه آن تبدیل سیگنال های دیجیتال به آنالوگ و بالعکس است. بخش مدولاتور در مودم، اطلاعات دیجیتالی خروجی را از کامپیوتر (صداهای قابل شنیدن) به سیگنال آنالوگ تبدیل می کند تا از طریق خط تلفن، DSL یا کابل شبکه ارسال شود. بخش دمدولاتور در مودم سیگنال های ورودی آنالوگ را به سیگنال های دیجیتال تبدیل می کند تا توسط کامپیوتر قابل استفاده باشد. در واقع مودم کامپیوترها و روترها را قادر می سازد تا اطلاعات را از شبکه ای مانند اینترنت ارسال و دریافت کنند. استفاده از مودم کلید ورود به دنیای اینترنت و شبکه جهانی وب، خدمات آنلاین تجاری، پست الکترونیکی و سیستم های تابلوی اعلانات (BBS) است.

مودم ها انواع مختلفی دارند که در ادامه به معرفی آنها میپردازیم. مودم های آنالوگ: مودم های آنالوگ رایج ترین مودم ها در ایران هستند که معمولا برای اتصال به اینترنت استفاده می شوند. وظیفه این مودم ها اتصال به خطوط زمینی آنالوگ و تبدیل اطلاعات دیجیتال به آنالوگ (و بالعکس) است. مودم های دیجیتال: این مودم ها برای اتصال به خطوط دیجیتال تلفن شهری و انجام وظیفه تبدیل اطلاعات دیجیتال از خطوط تلفن به اطلاعات قابل فهم برای کامپیوتر (و بالعکس) استفاده می شوند. هزینه این اتصال بیشتر از هزینه خطوط آنالوگ است و بالاترین سرعت انتقال اطلاعات در این مودم ها 64 کیلوبیت بر ثانیه است.

مودم های جیبی: اینترنت همراه یا نسل چهارم یک ویژگی بسیار منحصربفرد است که علاوه بر سرعت عالی، امکان اتصال به اینترنت در هر مکان و زمان را فراهم می کند و در صورت استفاده از سرویس دهنده مطمئن، مشکلی با اینترنت وجود نخواهد داشت. این مودم ها بر اساس شبکه 4G کاملا مبتنی بر پروتکل اینترنت (IP) هستند. همچنین سرعت اینترنت 4G برای کاربر در حال حرکت (سفرهای پرسرعت مانند: قطار یا ماشین) باید حداقل 100 مگابیت بر ثانیه باشد. همچنین برای کاربر ثابت یا کم تحرک، سرعت انتقال اطلاعات باید حداقل 1 گیگابایت باشد.

مودم های GSM: مودم GSM یک مودم بی سیم است که با شبکه مخابراتی GSM کار می کند. این نوع مودم مانند مودم های آنالوگ عمل می کند با این تفاوت که در مودم های آنالوگ اطلاعات از طریق خط تلفن ارسال و دریافت می شود اما در مودم های GSM داده ها از طریق امواج رادیویی ارسال و دریافت می شود. این مودم معمولا برای ارسال پیامک استفاده می شود. مودم فیبر نوری: مودم فیبر نوری یکی از تجهیزات مدرن و جدید برای اتصال به شبکه اینترنت پرسرعت می باشد. با استفاده از این نوع مودم، امکان اتصال به اینترنت فیبر نوری در مناطقی از کشور که دارای زیرساخت مخابراتی مناسب هستند، وجود دارد.

در تصویر تفاوت اکسس پوینت با مودم با اهداف و کاربردهای متفاوت را مشاهده مینمایید

در تصویر تفاوت اکسس پوینت با مودم با اهداف و کاربردهای متفاوت را مشاهده مینمایید

به عبارت دیگر مودم فیبر نوری دستگاهی است که در قسمت مشترک نصب می شود. به این ترتیب کابل های اینترنت فیبر نوری ویژه از مخابرات به خانه کاربر منتقل می شود. با استفاده از اینترنت فیبر نوری می توانید اینترنت را با سرعت چندین برابر تجربه کنید و نیاز به تجهیزات خاصی دارید که مودم فیبر نوری یکی از آنهاست. مودم فیبر نوری دارای پورت های مختلفی است و با استفاده از این نوع مودم به راحتی می توان شبکه اینترنت را راه اندازی کرد و چندین نفر می توانند همزمان از اینترنت پرسرعت بهره مند شوند.

تفاوت اکسس پوینت و مودم

تفاوت access point با مودم، اکنون که با اکسس پوینت و مودم و انواع آنها آشنا شدیم در ادامه به تفاوت این دو می پردازیم. مودم دروازه شما به اینترنت است. برای استفاده از مودم باید یک خط تلفن یا کابل فیبر نوری داشته باشید و آن را به مودم وصل کنید. مودم صفر و یک کامپیوتر را به آنالوگ تبدیل می کند و آن را به سیم تلفن ارسال می کند و سیگنال آنالوگ ورودی را به دیجیتال تبدیل می کند. برعکس آن نیز اتفاق می افتد، یعنی مودم سیگنال های آنالوگ دریافتی را به صفر و یک تفسیر کرده و به کامپیوتر ارسال می کند. مودم های کابلی نمی توانند داده های اینترنتی را همزمان به چندین دستگاه ارسال کنند. زیرا این مودم ها معمولا فقط یک پورت اترنت دارند. بنابراین، آنها فقط می توانند یک آدرس IP ایجاد کنند.

لازم به ذکر است که آدرس IP مکان شما را در اینترنت مشخص می کند. به عبارت ساده، یک آدرس IP به عنوان آدرس خیابان شما در دنیای واقعی عمل می کند. نقطه دسترسی یک شبکه محلی بی سیم یا WLAN ایجاد می کند و در تقویت سیگنال ها نقش دارد، نقاط دسترسی دستگاه هایی هستند که فقط وظیفه اتصال دستگاه ها به شبکه Wi-Fi را بر عهده دارند و برای ارائه اینترنت به روتر نیاز دارند. بنابراین اگر قصد دارید شبکه بی سیم خود را گسترش دهید، باید از یک اکسس پوینت استفاده کنید و اگر می خواهید یک شبکه بی سیم با چند کاربر در خانه ایجاد کنید، یک روتر بی سیم کافی است. اما مودم اجازه می دهد تا دو کامپیوتر را به یکدیگر متصل کرده و داده ها را از طریق خط تلفن منتقل کند. نکته اینجاست که امکان تبدیل مودم به اکسس پوینت وجود دارد.

اگرچه اکسس پوینت و مودم در نگاه اول شبیه به هم هستند، اما اهداف و کاربردهای متفاوتی دارند. یک نقطه دسترسی برای ایجاد اتصال بی سیم به یک شبکه سیمی استفاده می شود، در حالی که یک مودم برای اتصال یک کامپیوتر یا روتر به اینترنت استفاده می شود. نقاط دسترسی نیز معمولا در ساختمان های بزرگ استفاده می شود، در حالی که مودم ها در خانه ها یا مشاغل کوچک که فضای محدودی دارند استفاده می شود.

سوالات متداول

آیا می توان از اکسس پوینت بدون مودم استفاده کرد؟
اگرچه امکان استفاده از اکسس پوینت بدون مودم وجود دارد، اما این دستگاه بدون مودم نمی تواند مستقیماً به اینترنت متصل شود. یک اکسس پوینت برای ایجاد اتصال بی سیم به یک شبکه سیمی طراحی شده است، اما برای ایجاد اتصال به اینترنت باید به یک مودم متصل شود.

در چه شبکه هایی می توان از مودم به عنوان اکسس پوینت استفاده کرد؟

در شبکه های کوچک بهتر است به جای شبکه از اکسس پوینت استفاده شود و در شبکه های بزرگ به دلیل هزینه زیاد و عدم کارایی این کار توصیه نمی شود.

چگونه نقطه دسترسی ایده آل را انتخاب کنیم؟

نیازهای خود را ارزیابی کنید، انجام تجزیه و تحلیل فرکانس، بررسی استانداردهای بی سیم، تعیین ویژگی های مورد نیاز، ارزیابی پوشش و ظرفیت.

بهترین مارک ها برای نقاط دسترسی چیست؟
از جمله برندهای محبوب Access Point میتوان به اکسس پوینت تی پی لینک، تندا، دی لینک، میکروتیک، اپل، ایسوس، هوآوی، زد تی آی، نتیس و سیسکو اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *