مقالات

انواع کابل شبکه

انواع کابل شبکه

انواع کابل شبکه از موضوعات مهمی است که برای انتخاب کابل شبکه مناسب و دریافت بهنرین عملکرد از آن ها باید به آن توجه کرد. کابل شبکه یک قطعه سخت‌افزاری است که برای اتصال یک دستگاه شبکه به سایر دستگاه‌های شبکه یا اتصال دو یا چند رایانه برای اشتراک‌گذاری دستگاه‌هایی مانند چاپگر یا اسکنر استفاده می‌شوند. برای اتصال دو یا چند کامپیوتر یا دستگاه ها در یک شبکه، از کابل های شبکه استفاده می شود. کابل های شبکه از پر کاربرد ترین تجهیزات شبکه است که در کابل کشی و اتصال دستگاه های مختلف یک شبکه کامپیوتری کاربرد دارد.

انواع کابل شبکه چیست

انواع کابل شبکه با توجه به ویژگی‌های فنی که دارند به چند دسته تقسیم بندی می شوند. به طور کلی کابل ها به دسته های زوج سیم به هم تابیده(Twisted pair) ، کابل فیبر نوری (Fiber optic)، کابل کواکسیال (Coaxial) و اترنت تقسیم بندی می شوند. انواع مختلف کابل های شبکه هر کدام برای هدف خاصی مناسب هستند، بنابراین یکی نمی تواند جایگزین دیگری شود. مهم ترین وظیفه کابل های شبکه انتقال داده و اطلاعات از یک دستگاه به دستگاه دیگری می باشد. این داده ها می توانند اینترنت، محتوای رسانه ای مثل عکس، فیلم و… باشد که از طریق کابل شبکه از یک دستگاه به تجهیزات یا دستگاه های دیگری منتقل می شود.انواع کابل شبکهکابل های کواکسیال از کابل های مسی است که به دلیل وجود محافظ فلزی و اجزای سازنده آن از تداخل سیگنال ها جلوگیری می‌کند. این نوع از کابل ها به کابل های آنتن هم معروف هستند و برای انتقال اطلاعات در ماهواره ها و تلویزیون ها مورد استفاده قرار می گیرند، البته این نوع از کابل ها فقط در مصارف خانگی کاربرد ندارد و کاربرد تجاری نیز دارد. این کابل ها سیگنال الکترکی را منتقل می کنند. کابل های کواکسیال بیش تر در رنگ های سفید، مشکی و قهوه ای تولید می شوند. نوع دیگر کابل شبکه که پچ کورد هست با کابل شبکه تفاوت هایی دارند اما تفاوت پچ کورد با کابل شبکه این است که پچ کورد در طول کمتری تولید می شود و در کارخانه سوکت دارد اما کابل شبکه با طول زیاد و بدون سوکت شبکه به فروش می رسد.

کابل های زوج تابیده شده از 8 سیم که به صورت دو به دو به یک دیگر تابیده شده اند، تشکیل شده است که به طور کلی 4 زوج سیم است که در یک محفظه یا روکش قرار می گیرند. این کابل از جفت سیم های مسی عایق بندی شده با کد رنگی تشکیل شده است. هر دو سیم به دور یکدیگر می پیچند تا جفت شوند. هر جفت دارای یک سیم رنگ ثابت و یک سیم رنگی است. رنگ های ثابت آبی، قهوه ای، سبز و نارنجی هستند. در رنگ نواری، رنگ ثابت با رنگ سفید مخلوط می شود سوکت قرار گرفته بر روی این کابل شبکه ها از نوع RJ45 می باشد.

کابل های فیبر نوری بسیار گران قیمت بوده و در شبکه های پر سرعت مورد استفاده قرار می گیرند. یک رشته باریک و بلند شفاف مثل شیشه و پلاستیک در این کابل ها استفاده می شود تا بتوان با استفاده از آن نور را منتقل کرد، به این صورت که نور از یک سمت وارد و از سمت دیگر خارج می شود. کاربرد این کابل ها در مخابرات، حسگرها، وارد نظامی، در روشنایی و موارد پزشکی کاربرد دارد. برای تولید فیبر نوری، نخست ساختار آن در یک میله شیشه‌ای موسوم به پیش‌سازه از جنس سیلیکا ایجاد می‌گردد و سپس در یک فرایند جداگانه این میله کشیده شده تبدیل به فیبر می‌شود.

ویژگی انواع کابل شبکه

انواع کابل شبکه، کابل های کواکسیال دارای یک لایه بیرونی و یا غلاف است که این کابل را از آسیب فیزیکی محافظت می کند. همچنین این کابل ها یک عایق بافت شده نیز دارد که این محافظ، سیگنال ها را از تداخل و نویز محافظت می کند. جنس این محافظ از همان فلزی است که هسته با آن ساخته می شود. عایق یا Insulation کار محافظت از هسته را انجام می دهد و همچنین هسته را از غلاف بافته شده جدا نگه می دارد. از آنجایی که هم هسته و هم غلاف بافته شده از یک جنس فلز هستند، بدون این لایه، یکدیگر را لمس کرده و باعث ایجاد یک اتصال کوتاه در سیم می شود. Conductor یا هسته اصلی، هادی سیگنال های الکترومغناطیسی است، که بر اساس آن کابل کواکسیال را به دو نوع تک هسته و چند هسته تقسیم بندی می شود.انواع کابل شبکهکابل های زوج تابیده شده در درجه اول برای شبکه های کامپیوتری ساخته شده است و از کاربردی ترین تجهیزات پسیو شبکه می باشد. این کابل به کابل اترنت نیز معروف است. این کابل ها بر اساس دارای شیلد و محافظ داشتن و یا نداشتن به دسته های SFTP ،STP ،UTP و FTP و… تقسیم بندی می شوند. به طور کلی این کابل ها به دو دسته UTP و STP تقسیم می شوند. کابل UTP به دلیل اینکه هیچ شیلد و محافظی، دور سیم های آن وجود ندارد در شبکه ها و سیستم هایی که اهمیت و حساسیت بالایی ندارد، به دلیل عدم قابلیت حذف نویز استفاده می شود. کابل STP از نوع شیلدار است به همین دلیل در محیط هایی که نویز بیشتری دارد استفاده می شود و در مسافت های طولانی و زمانی که کابل شبکه از کنار کابل برق رد می شود، کاربرد دارد. 

 کابل های STP و UTP هر دو می توانند داده ها را با سرعت های 10 مگابیت بر ثانیه، 100 مگابیت در ثانیه، 1 گیگابیت بر ثانیه و 10 گیگابیت در ثانیه انتقال دهند. به دلیل اینکه که کابل STP حاوی مواد بیشتری است، از کابل UTP گران تر است، هر جفت با یک محافظ فلزی اضافی پیچیده می شود، سپس همه جفت ها در یک غلاف پلاستیکی بیرونی پیچیده می شوند. STP نسبت به کابل UTP، نسبت به نویز و EMI مقاومت بیشتری دارد. حداکثر طول پشتیبانی برای هر دو کابل 100 متر یا 328 فوت است. 

بهترین کابل شبکه

انواع کابل شبکه، کابل های زوج سیم های به هم تابیده شده از بهترین و پر کاربردترین کابل شبکه ها می باشند که این کابل ها در همه جا تقریبا استفاده دارد. بر اساس سه عامل سرعت انتقال اطلاعات، پهنای باند و خصوصیات الکترونیکی در دسته بندی های مختلف از Cat 1 تا Cat 8 قرار می گیرد. برای استفاده در شبکه خانگی و برای اتصال کامپیوتر یا لپ تاپ به مودم اینترنت ADSL نیاز به کابل Cat6 می باشد که پهنای باند 250 مگاهرتز و سرعت انتقال داده 1 گیگابیت بر ثانیه را دارد و به این کابل ها نسل ششم از زوج کابل‌های به هم تابیده شده می گویند. برای راه اندازی شبکه از کابل های Cat6 و Cat6a می توان استفاده کرد.

انواع کابل شبکهکابل های فیبر نوری از یک هسته، روکش، بافر و ژاکت تشکیل شده است. هسته از رشته های نازک شیشه یا پلاستیک هسته را تشکیل می دهند که  داده ها را در مسافت های طولانی حمل می کند. هسته در روکش، روکش در بافر و بافر در ژاکت پیچیده شده است. حمل سیگنال توسط Core به صورت نور می باشد. روکش نور را به هسته انعکاس می دهد. کار بافر محافظت از نشت نور بوده و بر روی آن یک لایه محافظ برای جلوگیری از آسیب فیزیکی قرار می گیرد. داده ها توسط این کابل تا 40 کیلومتر با سرعت 100 گیگابیت بر ثانیه انتقال داده می شوند. کابل فیبر نوری به دو دسته تقسیم می شوند.

کابل نوری SMF (فیبر تک حالته): فقط یک پرتو نور توسط این کابل حمل می شود. این کابل پهنای باند بالاتری دارد و در فاصله های طولانی تر کاربرد دارد. منبع نور این نوع از کابل فیبر نوری، لیزر بوده و طول موج 1300 یا 1550 نانومتری نور را انتقال می دهد. نوری MMF (فیبر چند حالته): چندین پرتو نورتوسط این کابل حمل می شود. چون که پرتوهای بیشتری در این نوع از کابل ها وجود دارد، داده های بسیار بیشتری را نسبت به کابل SMF انتقال می دهد و برای مسافت های کوتاه تر مورد استفاده قرار می گیرد منبع نور این کابل یک LED است و طول موج 850 یا 1300 نانومتری نور را انتقال می دهد.

به طور کلی جنس و نوع مواد تشکیل دهنده مغز کابل، نوع فویل، رنگ کابل و بند تولید کننده آن بر کیفیت کابل موثر می باشد. برندهای معروف تولید کنند کابل شبکه شامل پریسمیان، لگراند، نگزنس، بلدن، اشنایدر، زیمنس و دی لینک می باشند که برند لگراند و نگزنس فرانسه بسیار شناخته شده در بازار ایران هستند. همینطور شما عزیزان میتوانید جهت تهیه محصول کابل شبکه و تلفن تحت شبکه گرنداستریم به فروشگاه آنلاین ایمن ارتباط مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *